„Krajobraz - miejsce, z którym się identyfikuję, do którego chcę wracać, którego doświadczam wszystkimi zmysłami.”
Ideą tegorocznego Dnia Krajobrazu było docenienie wartości dostępnych na co dzień przestrzeni przyrodniczych, rolniczych i miejskich. Otwarte krajobrazy pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie, ale również spełniają funkcje środowiskowe, takie jak ochrona przeciwpowodziowa, napowietrzanie miast i regulowanie temperatur, a ponadto są rezerwuarami różnorodności biologicznej.
Niestety przez nieodpowiedzialne działania człowieka otwarte krajobrazy zanikają lub są degradowane. Poważny problem stanowi ekspansja osadnictwa i rozproszona zabudowa, która wykracza poza ukształtowane jednostki osadnicze. Coraz częściej też izolujemy się od siebie, wznosząc bariery w postaci ogrodzeń – nierzadko mało estetycznych – lub wysokich żywopłotów ukształtowanych z roślin o nikłej wartości przyrodniczej, co prowadzi do fragmentaryzacji krajobrazu i destrukcji jego specyficznego charakteru.
Na terenach otwartych, a także w panoramach miejskich, zwiększa się liczba niepożądanych dominant krajobrazowych, takich jak: wysokościowce, elektrowniewiatrowe, maszty telefonii komórkowej i stacji przekaźnikowych, słupy linii elektroenergetycznych, kominy. W efekcie powstają krajobrazy dysfunkcyjne.
W celu zwrócenia uwagi na wartość krajobrazów w życiu codziennym i wzbudzenia refleksji nad możliwością odzyskiwania utraconych przestrzeni orazich odpowiedzialnego planowania zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym Szkoła Podstawowa w Jedliczu w bieżącym roku szkolnym aktywnie włączyła się w obchody piątego Międzynarodowego Dnia Krajobrazu ustanowionego przez Radę Europy na dzień 20 października.
Z tej okazji zorganizowano „spacery krajobrazowe”. Uczniowie klas 8 wzięli udział w rajdzie natrasie Kąty-Góra Grzywacka (567 m n.p.m.)-Chyrowa oraz w wycieczkach: klasy7 - Jedlicze- Niedzica- Czorsztyn , 3 - Jedlicze –Trzcinica- Jedlicze, 5 - Jedlicze - Inwałd – Jedlicze, 6– Jedlicze – Majdan- Balnica - Nowosiółki – Przysłup – Jedlicze.
W szereg działań wpisano również szkolne konkursy:
- konkurs przyrodniczy „Krajobrazy naturalne i antropogeniczne w Polsce”, którego laureatami zostali:
I miejsce – Natalia Sanocka – kl. 7b
II miejsce – Zofia Skóra – klasa 7b
III miejsce – Julia Łucka – klasa 7c
- konkurs plastyczny „Krajobraz – miejsce do którego chcę powracać”, którego laureatami zostali:
I miejsce – Sandra Żurkiewicz – kl. 6b
II miejsce – Bartosz Patla – kl. 5a
III miejsce – Filip Jeż – kl. 5b.
Mamy nadzieję, że podjęte działania przyczynią się do poszerzenia wiedzy na temat procesów, które wpływają na kształt krajobrazu, funkcji jakie pełni; kultywowanych tradycji czy występujących zagrożeń.
Mirosława Świdrak
Alicja Zdebska
Bożena Łańczak